Nowy Program usuwania azbestu
Zgodnie z Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu do 2032 z terenu Naszego kraju powinien zostać usunięty cały użytkowany azbest. Pozostało więc zaledwie 8 lat, aby na terenie Gminy Bestwina zdemontować, zebrać i zutylizować lub w inny sposób wyłączyć z użytkowania 525 ton wyrobów zawierających azbest, w tym ponad 344 tony wyrobów użytkowanych w formie pokryć dachowych i elewacyjnych lub składowanych luzem przez mieszkańców gminy na 164 nieruchomościach.
Należy przy tym wskazać, że azbest jest materiałem niebezpiecznym o silnych właściwościach kancerogennych i upośledzających układ oddechowy, jego wykorzystanie więc naraża zarówno użytkowników jak i okolicznych mieszkańców na problemy zdrowotne, a jednocześnie praca z azbestem jest obwarowana licznymi przepisami, a po jego zdjęciu stanowi odpad niebezpieczny, który musi być odpowiednio potraktowany.
Wskazany powyżej Program krajowy nakłada na Wójta Gminy Bestwina obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów azbestowych i wspierania ich właścicieli i użytkowników w procesie jego usuwania. W związku z tym 24 października br. Rada Gminy Bestwina przyjęła Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Bestwina, będący aktualizacją Programu funkcjonującego już od 2006 roku i aktualizowanego wcześniej w 2015 r. Na potrzeby Programu gminnego przeprowadzono w okresie letnim inwentaryzację terenową wyrobów azbestowych, a w samym dokumencie dokonano analizy możliwych dalszych działań zmierzających do ich usunięcia.
Już od 2005 roku Gmina wspiera mieszkańców w usuwaniu posiadanego przez nich azbestu przez organizację i dofinansowanie w 100% takich zadań. Wnioski przyjmowane są w trybie ciągłym do końca lutego każdego roku i realizowane w okresie letnim. Po stronie mieszkańca jest wyłącznie udostępnienie w uzgodnionym terminie nieruchomości, a specjalistyczna firma wybrana przez Gminę demontuje, zbiera, pakuje i wywozi do utylizacji zebrany azbest. Całość realizowana jest przy minimum formalności po stronie mieszkańca i z pełnym profesjonalizmem w zakresie pracy z azbestem.
Zachęcamy więc wszystkich właścicieli nieruchomości, na których znajduje się jeszcze azbest, do podjęcia działań w kierunku jego jak najszybszego usunięcia. Jednocześnie osoby, które w trakcie prowadzonej inwentaryzacji nie udostępniły informacji o wykorzystywanym azbeście, proszone są o zgłaszanie tego faktu Wójtowi Gminy Bestwina, aby wpisać pominiętą nieruchomość do Bazy Azbestowej i umożliwić w przyszłości dofinansowanie działań związanych z usunięciem tego azbestu.
Zapoznaj się z Regulaminem i pobierz wniosek o usunięcie azbestu.